Nieuw snelheidsplan in Westerlo

  • 23 december 2020

Verkeersveiligheid, verkeersleefbaarheid en duurzame mobiliteit zijn erg belangrijk voor het gemeentebestuur van Westerlo. Het snelheidsplan (dat is een kaart waarop staat waar je maximum 30, 50 en 70 mag rijden) is daar een voorbeeld van. Momenteel ligt een voorstel op tafel waarin enkele wijzigingen worden voorgesteld aan dat plan.


Maar wat vind jij ervan? Laat het weten op snelheidsplan@westerlo.be.

Mobiliteit staat niet stil, ook niet in onze gemeente

In het plan stellen we een aantal snelheidswijzigingen voor. Het gaaat vooral over snelheidsverlagingen in welbepaalde straten en buurten in heel Westerlo. Zo wordt de snelheid aangepast aan bijvoorbeeld een schoolomgeving, fietsnetwerken in de buurt, de aanwezigheid van woningen, winkels en recreatie, sluipverkeer en gegevens over ongevallen.

Een verlaging van de snelheid in onze gemeente is ook een zegen voor het klimaatplan. Een lagere snelheid zorgt vaak voor een betere luchtkwaliteit maar ook voor rustigere en aangenamere straten. Zo verbetert ook de verkeersleefbaarheid in onze gemeente.

Voorstel nieuw snelheidsplan

pdf bestandVoorstel nieuw snelheidsplan (284 kB)

Bezorg ons jouw suggesties

Westerlo vindt samenwerking en overleg heel belangrijk. Daarom rekenen we erop dat jullie al je opmerkingen, bedenkingen en aanvullingen laten weten. Dat kan via snelheidsplan@westerlo.be.

Huidig snelheidsplan en voorstel voor toekomstig snelheidsplan

 

Huidig versus nieuw snelheidsplan

pdf bestandHuidig versus nieuw snelheidsplan (1.62 MB)

In welke straten wordt voorgesteld om de snelheid te wijzigen?

Westerlo

  • Boerenkrijglaan (70->50)
    Helemaal opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omwille van de aanwezigheid van verschillende functies zoals wonen, winkels en recreatie en de vele parkeergelegenheden. Er gebeurden ook enkele ongevallen in deze straat.
  • Breerijt (70 -> 50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omdat in het vervolg van de straat op grondgebied Geel ook een maximumsnelheid van 50 geldt.
  • Doelstraat (50 -> 30)
    Opnemen in zone 30 in plaats van zone 50 omdat het een straat in een woonwijk met spelende kinderen is.
  • Eikelstraat (50 -> 30)
    Opnemen in zone 30 in plaats van zone 50 omdat het een straat in een woonwijk met spelende kinderen is.
  • Goorakker (70 -> 50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omdat in het vervolg van de straat op grondgebied Geel ook een maximumsnelheid van 50 geldt.
  • Koning Leopoldlaan (70 -> 50)
    Uitbreiding van de bebouwde kom vanaf de Doelstraat richting centrum Westerlo (50) in plaats van zone 70 omwille van de de verkeersveiligheid in de omgeving van de oversteekplaats voor voetgangers en fietsers naar de school Het Leerlabo
  • Zeptstraat (50 -> 30)
    Opnemen in zone 30 in plaats van zone 50 omdat het een straat in een woonwijk met spelende kinderen is.
  • Zoggestraat (70->50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omdat het een doodlopende, smalle straat is.

Tongerlo

  • Biezenstraat (70 ->50)
    Samen met Klaverstraat, Meierij, Korenhoevestraat, Steine Hoevestraat en de onverharde wegen tussen de Biezenstraat en de Vijfhuizenstraat opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 om sluipverkeer te ontmoedigen
  • Klaverstraat (70 ->50)
    Samen met Biezenstraat, Meierij, Korenhoevestraat, Steine-Hoevestraat en de onverharde wegen tussen de Biezenstraat en de Vijfhuizenstraat opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 om sluipverkeer te ontmoedigen
  • Korenhoevestraat (70 ->50)
    Samen met Klaverstraat, Meierij, Biezenstraat, Steine-Hoevestraat en de onverharde wegen tussen de Biezenstraat en de Vijfhuizenstraat opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 om sluipverkeer te ontmoedigen
  • Meierij (70 ->50)
    Samen met Klaverstraat, Biezenstraat, Korenhoevestraat, Steine-Hoevestraat en de onverharde wegen tussen de Biezenstraat en de Vijfhuizenstraat opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 om sluipverkeer te ontmoedigen
  • Molenwijk (70 ->50)
    Samen met Voorteinde en Wimpstraat opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 om sluipverkeer te ontmoedigen
  • onverharde wegen tussen Biezenstraat en Vijfhuizenstraat  (70 ->50)
    Samen met Klaverstraat, Meierij, Korenhoevestraat, Steine-Hoevestraat en Biezenstraat opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 om sluipverkeer te ontmoedigen
  • Steine-Hoevestraat (70 ->50)
    Samen met Klaverstraat, Meierij, Korenhoevestraat, Biezenstraat en de onverharde wegen tussen de Biezenstraat en de Vijfhuizenstraat opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 om sluipverkeer te ontmoedigen
  • Tongerlodorp (50->variabele zone 30)
    Variabele zone 30 tijdens de schooluren omwille van beveiliging en visualisering van de schoolomgeving van 't Grafiekje
  • Voorteinde (70 ->50)
    Samen met Molenwijk en Wimpstraat opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 om sluipverkeer te ontmoedigen
  • Wimpstraat  (70 ->50)
    Samen met Voorteinde en Molenwijk opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 om sluipverkeer te ontmoedigen

Oevel

  • Heidestraat (70->50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omdat het een straat is met veel bebouwing en gemengd verkeer

Oosterwijk

  • Pottatenhuizen (70->50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omwille van de leesbaarheid van de weg (ook in omliggende gelijkaardige straten geldt zone 50)
  • Zone Reme (70->50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omdat het een bedrijvenzone in een doodlopende straat is

Voortkapel

  • aansluiting Leemstraat (70->50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omdat de straat op de route van een fietsnetwerk ligt en omdat in omliggende gelijkaardige straten ook zone 50 geldt
  • Hogekant (70->50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omdat de straat op de route van een fietsnetwerk ligt en omdat in omliggende gelijkaardige straten ook zone 50 geldt
  • Zwarte Heide (70->50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omdat de straat op de route van een fietsnetwerk ligt en omdat in omliggende gelijkaardige straten ook zone 50 geldt

Heultje

  • Gevaertlaan  (70->50)
    Uitbreiding van bebouwde kom vanaf Heidebloemstraat omwille van eenvormigheid
  • Gravin de Merodestraat schoolomgeving (50->variabele zone 30)
    Variabele zone 30 tijdens de schooluren omwille van beveiliging en visualisering van de schoolomgeving
  • Heidebloemstraat tussen Oude Zoerlebaan en Renderstraat (70->50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omdat de straat op de route van een fietsnetwerk ligt
  • Kathovestraat tot aan Heidebloemstraat (70->50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omdat het een straat is met veel bebouwing en gemengd verkeer
  • Kempische Ardennen (70->50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omdat het een toegang tot een recreatiezone is
  • Molenstraat, gedeelte vanaf de Waterstraat (70->50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 omdat het een smalle straat is met veel bebouwing en gemengd verkeer
  • Oude Westmeerbeekseweg tussen Industrieweg en August Cannaertsstraat  (70->50)
    Opnemen in zone 50 in plaats van zone 70 om de snelheid conform de omliggende gelijkaardige straten te maken
  • Ritseldonk (70->30)
    Opnemen in zone 30 in plaats van zone 70 omdat het een recreatiezone is met bebouwing